سعیده نبی‌زاده: نوسانات شدید در بازارهای مختلف مستقیما تولیدکننده کالا را متضرر کرده و هراندازه که سازمان‌های حمایتی تلاش می‌کنند به مصرف‌کننده آسیبی نرسد در مقابل این فشار به تولیدکنندگان منتقل می‌شود؛ هرچند در میان‌مدت مصرف‌کننده نیز آسیب می‌بیند. در حال حاضر دولت سعی می‌کند محصول نهایی با رشد قیمت روبه‌رو نشود و این در حالی است که قیمت مواد اولیه و ملزومات بسته‌بندی و حمل‌ونقل و… همگی با رشد روبه‌رو هستند و زمانی موضوع بغرنج‌تر می‌شود که محصول تولیدی یا عرضه‌شده به بازار کالای اساسی باشد که سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار با تعصب خاصی روی آن توجه نشان می‌دهند. از سوی دیگر با حرکت عرضه محصولات از عرضه‌کنندگان خرد به هایپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای فشار دوم روی تولیدکننده وارد می‌شود و آن درخواست تخفیف‌های بالا از تولیدکننده یا تامین‌کننده و بازگرداندن با تاخیر وجوه به شرکت‌ها است. این موضوعات باعث شده‌اند اثر نقدینگی در شرکت‌ها با کاهش روبه‌رو شود که نتیجه آن نیز کاهش دامنه فعالیت تولیدکننده یا تامین‌کننده به‌خصوص در دوره کرونا است.

نوسانات شدید در بازارهای مختلف مستقیما تولیدکننده کالا را متضرر کرده

توقعات زیاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای

در این خصوص مدیرعامل شرکت بازرگانی خجسته با بیان اینکه اغلب مشکلات در شرایط کنونی برای شرکت‌هایی که تامین‌کننده مواد اولیه کالاهایی مانند حبوبات، برنج، قند و شکر و … هستند بیشتر در بحث تامین مواد اولیه و تغییرات مداوم قیمت محصول است می‌گوید: طی چند روز قیمت حبوبات در ازای هر کیلو حتی تا ۴ هزار تومان افزایش می‌یابد و این در حالی است که قیمت دلار در همین زمان تغییرات چندانی ندارد و این موضوع باعث می‌شود فروش محصول نیز برای این شرکت‌ها سخت شود، زیرا فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سوپرمارکت‌ها که عرضه‌کننده محصول هستند ۳۰ تا ۴۰ درصد از تولیدکننده تخفیف می‌گیرند و این باعث می‌شود همه حاشیه سود از بین برود و حتی وارد حاشیه زیان شود.

به گفته حسن زارع تعدادی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای با تامین‌کننده همکاری ندارند و حتی رفتارهایی از خود بروز می‌دهند که تامین‌کننده را با زیان روبه‌رو می‌کنند؛ به‌عنوان ‌مثال در حال حاضر در حوزه حبوبات بعضی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای از ما درخواست ۴۲ درصد تخفیف را داشته و گوش شنوایی در مقابل زیان تامین‌کنندگان ندارند. به گفته وی برای رعایت حال مصرف‌کنندگان به فروشگاه‌های زنجیره‌ای پیشنهاد دادیم قیمت مصرف‌کننده را بیش از ۱۰ درصد کاهش دهیم و در عوض سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای از ۳۰ درصد به ۲۰ درصد برسد، اما این فروشگاه‌ها نمی‌پذیرند. به گفته وی از سوی دیگر کمبود نقدینگی که در حال حاضر اکثر شرکت‌ها با آن مواجه‌ هستند در کنار نقدی شدن خرید همه مواد اولیه، مشکلات زیادی برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است، اما در حوزه فروش فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سوپرمارکت‌ها، محصول را از تولیدکننده به‌صورت مدت‌دار خریداری می‌کنند و این موضوعات باعث می‌شود کمبود نقدینگی ما را به سمت استفاده از تسهیلات سوق دهد، اما دریافت تسهیلات نیز به‌آسانی مقدور نبوده و سود و بهره دریافتی بالا از تولیدکننده توسط بانک‌ها باعث می‌شود تولیدکننده وارد حاشیه زیان شود.

دولت چه باید بکند؟

وی با بیان اینکه اولین انتظاری که از دولت داریم ثبات قیمتی است، افزود: خرید مواد اولیه در شرایط بی‌ثبات کنونی هر نوع برنامه‌ریزی را برای فعالان اقتصادی و تولیدکننده سخت کرده است که باعث شده ذهنیت مصرف‌کننده نیز در برابر تغییرات قیمتی حساس شود. فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز زیر بار افزایش قیمت مواد اولیه نمی‌روند و تنها به قیمت‌های نهایی توجه نشان می‌دهند. وی با تاکید بر اینکه دولت باید روی فروشگاه‌های زنجیره‌ای نظارت بیشتری داشته باشد می‌گوید در غیر این صورت مشکلات در زنجیره تامین قابل‌حل نخواهند بود. به‌ عنوان ‌مثال فروشگاه‌های زنجیره‌ای حق دریافت ورودیه ندارند، اما غیر از این عمل می‌کنند و در قراردادهای خود از شرکت‌های حاضر بابت کالاها، ورودی دریافت می‌کنند.

حضور ۱۰‌ساله خجسته با دو برند

به گفته زارع شرکت بازرگانی خجسته فعالیت خود را از سال ۱۳۸۹ در حوزه بسته‌بندی حبوبات، قند، شکر، رب، برنج، روغن و… آغاز کرد. این شرکت مواد اولیه را از تامین‌کنندگان داخلی خریداری کرده و از ظرفیت خالی کارخانه‌های بسته‌بندی داخلی برای بسته‌بندی با برند خجسته و کوئینتاس استفاده می‌کند. این شرکت برای سال آینده با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بسته‌بندی ادویه‌جات، خشکبار و محصولات دیگر را نیز در دستور کار دارد. وی با بیان اینکه اگر حجم فروش به‌پیش‌بینی‌ها برسد صد درصد ماشین‌آلات بسته‌بندی را خریداری خواهیم کرد گفت: ازآنجاکه این شرکت بازرگانی همه مواد اولیه موردنیاز از سلفون و کارتن و… را در اختیار کارخانه‌های بسته‌بندی قرار می‌دهد، بنابراین تنها یک‌ قدم برای راه‌اندازی کارخانه در پیش‌رو است، بنابراین تهیه ماشین‌آلات بسته‌بندی از تصمیمات این شرکت برای آینده است. از دیگر اهداف این شرکت در راه‌اندازی کارخانه و طرح‌های توسعه‌ای جدید، ایجاد اشتغال‌ و افزایش نیروی انسانی و استفاده از نیروهای جوان و متخصص است.

رشد ۳ تا ۴ برابری فروش در صورت فراهم شدن شرایط

وی با بیان اینکه فروش ریالی این شرکت با توجه به گرانی‌های کالا در بازار افزایش‌ یافته گفت: اما از نظر حجمی تناسبی با ارزش وجود ندارد و با آنکه حجم فروش هم زیاد شده، ارزش با رشد بیشتری روبه‌رو بوده است که ناشی از افزایش شدید قیمت است.
وی معتقد است: اگر قیمت‌های مواد اولیه به‌گونه‌ای تنظیم و تثبیت شود که قدرت خرید مردم حفظ شود پیش‌بینی می‌شود فروش این شرکت در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با ۹۹ رشد ۳ تا ۴ برابری را تجربه کند. به گفته وی یکی از موضوعاتی که ما در همه تصمیمات خود بسیار به آن توجه داریم موضوع کیفیت و قیمت مناسب برای رضایتمندی مصرف‌کنندگان محترم است. به‌ عنوان ‌مثال لپه روسی اکنون با قیمت ۲۲ هزار تومان قابل ‌خرید است، اما لپه ایرانی ۳۴ هزار تومان خریداری می‌شود و ما ترجیح می‌دهیم با سود پایین محصول باکیفیت را خریداری و در بازار عرضه کنیم. به گفته مدیرعامل بازرگانی خجسته کالاهای این شرکت چون کالاهای اساسی هستند مالیات ارزش‌افزوده مشمول آنها نمی‌شود، اما این شرکت در حوزه‌های تامین مواد اولیه یا خدمات بسته‌بندی مالیات ارزش‌افزوده پرداخت می‌کند. با این ‌حال اداره دارایی بابت ارزش‌افزوده‌هایی که درگذشته تاکنون از این شرکت دریافت کرده حتی بدهکار است. این شرکت تمام مواد اولیه خود را از داخل تامین می‌کند و درعین‌حال صادرات ندارد با این‌ حال در نظر دارد برخی کالاها را مانند زعفران در صورت دریافت مجوزهای صادراتی، در آینده برای صادرات تولید و بسته‌بندی کند.

طرح‌های توسعه خجسته در آینده

به گفته زارع اولین طرح توسعه‌ای شرکت در آینده نزدیک، تغییر در برنامه‌های بسته‌بندی است و به‌زودی قرار است کالاهایی مانند ادویه‌جات و خشکبار را نیز به محصولات اضافه کنیم؛ عرضه نوعی عسل قاشقی یا پودر کیک و… نیز در دستور کار این شرکت قرار دارد. شرکت بازرگانی خجسته در تلاش است با توسعه محصولات غذایی با تعهد اجتماعی در تراز جهانی در جمع سه برند برتر تولیدی و بازرگانی کشور قرار گیرد. داشتن توان آینده‌نگری، شناسایی محیط و برنامه‌ریزی اثربخش برای موفقیت در آینده در گرو دارا بودن تفکر استراتژیک ما است. ما با ایجاد مزیت رقابتی در محصول خود، نوسانات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را تحمل کرده و حتی بر آنها غلبه می‌کنیم. استراتژی بازرگانی خجسته بر مبنای تفکر درازمدت و آینده‌نگری و پیش‌بینی افق‌های دور است.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *